HírekMagyar termék, magyar boltból2010-04-23
Csaknem ötven akciócsoport több mint kétszáz helyi terméket, szolgáltatást kínálva mutatkozott be, a II. Európai LEADER Expón. Itt jelentették be, hogy útjára indul a „Magyar termék, magyar boltból” program, amely a hazai termelők piacra jutását segíti.
A II. Európai LEADER Expo az idei Utazás kiállítás legszínesebb rendezvénye volt. Csaknem ötven helyi LEADER-akciócsoport mutatta be a településeiken készülő különleges termékeket. Meg lehetett kóstolni az ételeket, italokat, megnézni a művészeti csoportok produkcióit. A szervezők okkal reménykednek abban, hogy – a gazdasági válság hatására is – megnő az érdeklődés a hazai látni- és kóstolnivalók iránt. Magyarországon tartózkodó Dacian Ciolos, az Európai Bizottság új mezőgazdasági biztosa is hangsúlyozta: a helyi termelőket és a helyi termékeket csak a helyi piacok kialakításával, hatékony marketinggel és tudatosabb vásárlói magatartás elősegítésével lehet megvédeni a nemzetközi áruházláncok túlerejétől. Éppen erre tesz kísérletet a „Magyar termék, magyar boltból” elnevezésű kezdeményezés, amelyet március 25-én indítottak a Tolna megyei Tabon. Mészáros István, a Magyar LEADER Szövetség elnökhelyettese a LEADER Expón bejelentette: a kísérleti projekt a Dél-Dunántúlon indul, Szekszárd, Siklós és Sellye térségében. A Népszabadság kérdésére Mészáros István elmagyarázta: ahhoz, hogy a helyi termékek versenyképesek legyenek a hazai piacon, biztosítani kell, hogy állandó legyen a minőségük, és ahol árusítani kezdik őket, ott folyamatosan elérhetők legyenek. A termelőknek tehát szövetkezniük kell egymással. Egyedül nem lehetnek versenyképesek, mert a hatékony piaci fellépéshez megfelelő árumennyiségre, logisztikai rendszerre és marketingmunkára van szükség. Mészáros István elmondta azt is: a helyi termékeknek először a helyi piacot kell meg-, vagy visszahódítaniuk, mert versenyelőnyt jelent, ha minimális a szállítási költség. A Magyar LEADER Szövetség szerződést kötött a COOP-hálózattal, illetve a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségével (TÖOSZ), hogy a maguk eszközeivel segítsék a helyi termékek értékesítését. A COOP-hálózat szinte minden településen jelen lévő üzleteiben árusítják e termékeket – az élelmiszertől a különleges használati tárgyakig. A TÖOSZ szervezetébe tartozó mintegy 1700 önkormányzat pedig azt vállalja, hogy fejleszti a helyi piacokat, ahol hetente egy-két alkalommal találkozhat a helyi termékek kereslete és kínálata.
Ha termékfelesleg keletkezik, amely már nem talál vevőre helyben, akkor kiterjesztik az ellátást más települések – elsősorbanvárosok –COOP-üzleteire és piacaira is. Azokról a településekről is lehet csatlakozni a programhoz, ahol nem alakul ilyen szövetkezet – onnan a felkínált termékeket klaszterek keretében lehet eljuttatni a hálózatba. Fontos információforrás lesz az internet, amely segíti e speciális kereslet és kínálat egymásra találását. Mészáros István hangsúlyozta: meg kell tanítani az embereket arra, hogyan élhetnek a helyi piacok hálózata által kínált, reményeik szerint egyre bővülő lehetőségekkel. Zongor Gábor, a TÖOSZ főtitkára kérdésünkre válaszolva elmondta: nagyon sok településen a fennmaradás záloga, hogy fenn tudják tartani vagy növelni tudják a foglalkoztatást. Az önkormányzatok számára létkérdés a helyi termelés és a helyi piacok működése. Nyilvánvaló, hogy a világ népességének növekedése hosszú távon keresletet támaszt az élelemtermelésre –ahhoz azonban, hogy a vidéki települések lakossága ne kényszerüljön elvándorolni, el kell érni, hogy az élelmiszer-termelés és -feldolgozás haszna helyben maradjon, a helyi fejlődést táplálja. Zongor Gábor úgy látja: a helyi piacok kínálati oldala, a jó minőségű termékek előállítása mind jobban megerősödik. Ahhoz azonban, hogy ez a folyamat hosszú távon folytatódjon, biztonságossá kell tenni a piacra jutást. Ebben segítenek a LEADER-közösségek, amelyek munkájában a települési önkormányzatok is részt vesznek. |
|