Bejelentkezett:
Adatmódosítás
Főoldal
Mi is az a LEADER?

Hírek

Környezetvédelmi rendezvénysorozat Zsombón: „A TÁJBAN ÉLŐ EMBER” - Zsombó természeti értékei és az emberi hatások 2011-2012.

2012-03-28
Pályázati forrás: Új Magyarország Vidékfejlesztési Program Pályázó: Meteora Mászócsapat Egyesület

 


A projekt célja:

Zsombó természeti értékeit népszerűsíteni, védelmét megerősíteni a lakosság és az érintett szervezetek körében, és helyreállítását kezdeményezni. Az ember-természet kapcsolat mélyítése „a tájban élő ember” szellemiségében. A lokalitás, helyi identitás és helyismeret növelése, közösségépítés, természetvédelem, valamit Zsombó fenntartható fejlődésének segítése. Alcélok:

·         a lakosság, és a tágabb környezet minél szélesebb körben megismerje a település természeti területeit, és értékeit, a közösség büszke lehessen arra, hogy ilyen természeti értékeket sikerült megőriznie,

·         szervezett alkalmakkal és közfigyelembe állítással közelebb hozzuk a tájat „a tájban élő emberhez”,

·         a kapcsolat megteremtésével a lakosság motiválása a természetes környezetben való rekreációra,

·         megismerjük az emberi tevékenység hatását a tájra,

·         megismerjük a helyi ember tájhoz való kapcsolódását az idők folyamán,

·         megismerjük a természet hatásait és károsításának következményeit a helyi emberre,

·         keressük a tájmegőrzés, és harmónia megteremtési lehetőségeit, életünk minőségének emelésével, normák közvetítése,

·         a területek értékeinek, élővilágának, ökológiai állapotának ismereteit aktualizálni,

·         a helyi környezetpedagógiai munkában még inkább megerősíteni a területek szerepét, az információkat még inkább elérhetővé tenni,

·       a területek és élőviláguk megőrzésére, helyre állítására és fejlesztésére partneri együttműködésekkel stratégiát alkotni, és konkrét lépéseket indítani. Nem titkolt cél, hogy a figyelemfelhívással a tulajdonosok viszonyulása is változzon, körültekintőbbek legyenek. Büszkék lehessenek arra, hogy ilyen érték van a „tulajdonukban” és kezelésükben.

 

Célterületek:

·         Láperdő és láprét,

·         Lápas-tó,

·         király nyárfája,

·         Nagy Bara szikes puszta,

·         Királyszéki szikes rét.

 

Célcsoportok:

·         döntéshozók

·         helyi általános iskola oktatói és diákjai

·         helyi óvoda és nevelői

·         a település lakossága

·         helyi nonprofit szervezetek

·         a területek tulajdonosai

·         szakemberek, szakhivatalok

·         turisták

 

 

Tevékenységek, módszerek:

 

1.) Környezetpedagógia

1.1.) Beltéri foglalkozások:


1.1.1.) Óvodapedagógusokkal és az…

1.1.2.) …iskolapedagógusokkal módszertani konzultáció

Együttgondolkodásnak szánjuk. Azt a tudást továbbépítve, amivel ma is rendelkeznek  az intézményben. Témái:

·         a mindennapi pedagógiai munkában, milyen módon teremthetjük meg a gyerekekben a természetszeretetet, és az arra alapozható környezeti tudatosságot 

·         a környezeti ismeretek átadásának életkori sajátosságai

·         a diák-munkacsoport létrehozásának módja

·         a diákokat miként vonjuk be gyakorlatorientáltan a területek fejlesztésébe

·         a mindennapi általános pedagógia hogyan integrálható gyakorlatorientáltan a helyi tájra, a hely természetére

·         művészeti elemek alkalmazása a tájjal való kapcsolat mélyítésében, és diákmunkák alkalmazása a területek kommunikációjában.

Időpontja:

2012. március

2012. április

 


1.1.4.) Diákmunkacsoport alakítása és velük szervezett foglalkozás

A legérdeklődőbb és legelkötelezettebb diákokból alakított csoportot, egy szaktanár vezetésével minden olyan kutatási és fejlesztési folyamatba gyakorlatorientáltan be kívánjuk vonni, amibe csak bevonhatóak az életkoruk keretein belül.  Amennyiben ez szervezésileg lehetséges a műhelybe várunk olyan középiskolás vagy egyetemista fiatalokat, akik személyes érdeklődésük, vagy szaktanulmányaik folytán szívesen segítenék a munkát.

A diákok részt vesznek az alábbi tevékenységekben: a területeket kutató szakirodalom szintetizálásában, a tanulmány szerkesztésében, az adatgyűjtésben- és feldolgozásában, a fotózásban, valamint az iskolai médiaszakkör keretében az iskolai honlapra egy tematikus oldalt készítenek, és az iskolaújságbeli kommunikáció is az ő feladatuk.

Az élővilág feltárásába és a vízmozgások megfigyelésébe szintén a gyerekek is bevonhatóak. Természetesen nem gyűjtéssel, hanem fotózással. Ez a mindennapi gyakorlati oktatás szerves része lenne minden tanuló számára az iskolában.

Célunk annak kezdeményezése, hogy minden diákot (és főleg az önkéntes magot) vonjanak be a fejlesztési feladatokba, mellyel számos ismeretet szerezhetnek, és számos készségük fejlődik (projekt szemlélet).

A témában alakuló felnőtt munkacsoportba egy delegáltjukkal ők is részt vesznek, ahol betekinthetnek a célokat meghatározó-, az állapotelemző-, és a stratégiai munkába, valamint a fejlesztések tervezésében – koordinálásába.

Az ő bevonásukkal is készülnek a bemutató-poszterek, amely céljait ők is aláírják a munkacsoport felnőtt tagjaival együtt.

Időpontja: 2012. április - május

 

 

1.2.) Kirándulás, terepfoglalkozás


1.2.1.)
Kirándulás az óvodásokkal és alsós iskolásokkal

Célja: a tájjal személyes kapcsolat lehetőségének biztosítása, mely az élményekkel mélyül, és az életkornak megfelelő játékokkal a tanulást is szolgálja. Az érzékeken, mozgáson, érzelmeken keresztüli tanulás az alap. Kapcsolat közvetlenül az élőlényekkel, az elemekkel. Megismerni, megszeretni, és a családot motiválni a területek meglátogatására és védelmére is így tudják. Célunk annak az értékalapú mintának a megmutatása, ahogy a természetben helyes viselkedni.

Időpontja: 2012. május - augusztus

 

1.2.2.) Kirándulás, terepfoglalkozás felsős évfolyamos osztályokkal

Célja: a tájjal személyes kapcsolat lehetőségének biztosítása, mely az élményekkel mélyül, és az életkornak megfelelő feladatokkal a tanulást is szolgálja. Viszont a kirándulás célja most nem az oktatás, hanem a táj egyediségének, sokszínűségének megragadása, saját benyomások megélése, és tudatosítása. Felismerni a megőrző és tájromboló emberi tevékenységek formáit. Célunk annak az értékalapú mintának a megmutatása, ahogy a természetben helyes viselkedni.

Mindkét esetben 1 foglalkozás/csoport/osztály. (Módszertanilag ideális a max 10-15 fő lenne, ha ezt a szervezés meg tudná engedni).

Időpontja: 2012. május - augusztus

 

1.2.3.) Kirándulás, terepfoglalkozás lakossági felnőttcsoportokkal

Célja: megegyezik a fentivel.

Időpontja: 2012. május - augusztus

 

2.) Önkéntes tevékenység szervezése

A területeket érintő rendezések, fejlesztések megvalósításának jelentős része működhet önkéntesen, tetemes erőforrást hozzáadva, valamint a közösséget fejlesztve. A helyi képviselőkkel, a gyerekeken keresztül, újság, plakát által bevonni a családokat az önkéntes munkába, ami lehet szaktudással, anyaggal, szállítókapacitással, fizikai munkával, vendéglátással, bármivel.

Tevékenységek: A területek tisztítása, ösvények kialakítása, kültéri bútorok felállítása, madáretetők, madárodúk készítése, kihelyezése.

Időpontja: 2012. április - augusztus

 

3.) Újságcikk(ek)

Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés. Három cikk lenne ideális. A foglalkozások, ill. a területen készített fotókból posztert vagy falinaptárt szerkesztünk, ami eljuthat minden zsombói háztartásba.

Időpontja: 2012. március - augusztus


4.) Kiadvány

Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés. Felhasználható a lakosság tájékoztatására, iskolai foglalkozásokra.

Időpontja: 2012. május

 

5.) Holnaptartalom

Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés, valamint a tanulmány tartalmának elérhetővé tétele. A projektben összeszedünk minden anyagot, munkákat, fotókat a területről, és honlapon, színes kiadványban, poszteren egységes formában hivatkozásokkal megjelentetjük. Helye a község honlapja, valamint elérhető lesz még a Meteora Egyesület, a zsombói általános iskola, és az Életharmónia Alapítvány honlapjáról.

Időpontja: 2012. május

 

5.) Bemutató-poszterek

Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés ábrákkal, térképekkel, fényképekkel, leírásokkal. A tanulók is részt vesznek az összeállításában. Kiállítható az iskola területén, valamint a Művelődési Házba vagy a Polgármesteri Hivatal közterein, illetve egyéb közterületen.

Időpontja: 2012. június

 

Algyő Deszk Dóc Domaszék
Ferencszállás Klárafalva Kübekháza Röszke
Sándorfalva Szatymaz Tiszasziget Újszentiván
Szeged-kt