HírekKörnyezetvédelmi rendezvénysorozat Zsombón: „A TÁJBAN ÉLŐ EMBER” - Zsombó természeti értékei és az emberi hatások 2011-2012.2012-03-28
Pályázati forrás: Új Magyarország Vidékfejlesztési Program
Pályázó: Meteora Mászócsapat Egyesület
A projekt célja: Zsombó természeti értékeit népszerűsíteni, védelmét megerősíteni a lakosság és az érintett szervezetek körében, és helyreállítását kezdeményezni. Az ember-természet kapcsolat mélyítése „a tájban élő ember” szellemiségében. A lokalitás, helyi identitás és helyismeret növelése, közösségépítés, természetvédelem, valamit Zsombó fenntartható fejlődésének segítése. Alcélok: · a lakosság, és a tágabb környezet minél szélesebb körben megismerje a település természeti területeit, és értékeit, a közösség büszke lehessen arra, hogy ilyen természeti értékeket sikerült megőriznie, · szervezett alkalmakkal és közfigyelembe állítással közelebb hozzuk a tájat „a tájban élő emberhez”, · a kapcsolat megteremtésével a lakosság motiválása a természetes környezetben való rekreációra, · megismerjük az emberi tevékenység hatását a tájra, · megismerjük a helyi ember tájhoz való kapcsolódását az idők folyamán, · megismerjük a természet hatásait és károsításának következményeit a helyi emberre, · keressük a tájmegőrzés, és harmónia megteremtési lehetőségeit, életünk minőségének emelésével, normák közvetítése, · a területek értékeinek, élővilágának, ökológiai állapotának ismereteit aktualizálni, · a helyi környezetpedagógiai munkában még inkább megerősíteni a területek szerepét, az információkat még inkább elérhetővé tenni, · a területek és élőviláguk megőrzésére, helyre állítására és fejlesztésére partneri együttműködésekkel stratégiát alkotni, és konkrét lépéseket indítani. Nem titkolt cél, hogy a figyelemfelhívással a tulajdonosok viszonyulása is változzon, körültekintőbbek legyenek. Büszkék lehessenek arra, hogy ilyen érték van a „tulajdonukban” és kezelésükben.
Célterületek: · Láperdő és láprét, · Lápas-tó, · király nyárfája, · Nagy Bara szikes puszta, · Királyszéki szikes rét.
Célcsoportok: · döntéshozók · helyi általános iskola oktatói és diákjai · helyi óvoda és nevelői · a település lakossága · helyi nonprofit szervezetek · a területek tulajdonosai · szakemberek, szakhivatalok · turisták
Tevékenységek, módszerek:
1.) Környezetpedagógia 1.1.) Beltéri foglalkozások:
1.1.2.) …iskolapedagógusokkal módszertani konzultáció Együttgondolkodásnak szánjuk. Azt a tudást továbbépítve, amivel ma is rendelkeznek az intézményben. Témái: · a mindennapi pedagógiai munkában, milyen módon teremthetjük meg a gyerekekben a természetszeretetet, és az arra alapozható környezeti tudatosságot · a környezeti ismeretek átadásának életkori sajátosságai · a diák-munkacsoport létrehozásának módja · a diákokat miként vonjuk be gyakorlatorientáltan a területek fejlesztésébe · a mindennapi általános pedagógia hogyan integrálható gyakorlatorientáltan a helyi tájra, a hely természetére · művészeti elemek alkalmazása a tájjal való kapcsolat mélyítésében, és diákmunkák alkalmazása a területek kommunikációjában. Időpontja: 2012. március 2012. április
A legérdeklődőbb és legelkötelezettebb diákokból alakított csoportot, egy szaktanár vezetésével minden olyan kutatási és fejlesztési folyamatba gyakorlatorientáltan be kívánjuk vonni, amibe csak bevonhatóak az életkoruk keretein belül. Amennyiben ez szervezésileg lehetséges a műhelybe várunk olyan középiskolás vagy egyetemista fiatalokat, akik személyes érdeklődésük, vagy szaktanulmányaik folytán szívesen segítenék a munkát. A diákok részt vesznek az alábbi tevékenységekben: a területeket kutató szakirodalom szintetizálásában, a tanulmány szerkesztésében, az adatgyűjtésben- és feldolgozásában, a fotózásban, valamint az iskolai médiaszakkör keretében az iskolai honlapra egy tematikus oldalt készítenek, és az iskolaújságbeli kommunikáció is az ő feladatuk. Az élővilág feltárásába és a vízmozgások megfigyelésébe szintén a gyerekek is bevonhatóak. Természetesen nem gyűjtéssel, hanem fotózással. Ez a mindennapi gyakorlati oktatás szerves része lenne minden tanuló számára az iskolában. Célunk annak kezdeményezése, hogy minden diákot (és főleg az önkéntes magot) vonjanak be a fejlesztési feladatokba, mellyel számos ismeretet szerezhetnek, és számos készségük fejlődik (projekt szemlélet). A témában alakuló felnőtt munkacsoportba egy delegáltjukkal ők is részt vesznek, ahol betekinthetnek a célokat meghatározó-, az állapotelemző-, és a stratégiai munkába, valamint a fejlesztések tervezésében – koordinálásába. Az ő bevonásukkal is készülnek a bemutató-poszterek, amely céljait ők is aláírják a munkacsoport felnőtt tagjaival együtt. Időpontja: 2012. április - május
1.2.) Kirándulás, terepfoglalkozás
Célja: a tájjal személyes kapcsolat lehetőségének biztosítása, mely az élményekkel mélyül, és az életkornak megfelelő játékokkal a tanulást is szolgálja. Az érzékeken, mozgáson, érzelmeken keresztüli tanulás az alap. Kapcsolat közvetlenül az élőlényekkel, az elemekkel. Megismerni, megszeretni, és a családot motiválni a területek meglátogatására és védelmére is így tudják. Célunk annak az értékalapú mintának a megmutatása, ahogy a természetben helyes viselkedni. Időpontja: 2012. május - augusztus
1.2.2.) Kirándulás, terepfoglalkozás felsős évfolyamos osztályokkal Célja: a tájjal személyes kapcsolat lehetőségének biztosítása, mely az élményekkel mélyül, és az életkornak megfelelő feladatokkal a tanulást is szolgálja. Viszont a kirándulás célja most nem az oktatás, hanem a táj egyediségének, sokszínűségének megragadása, saját benyomások megélése, és tudatosítása. Felismerni a megőrző és tájromboló emberi tevékenységek formáit. Célunk annak az értékalapú mintának a megmutatása, ahogy a természetben helyes viselkedni. Mindkét esetben 1 foglalkozás/csoport/osztály. (Módszertanilag ideális a max 10-15 fő lenne, ha ezt a szervezés meg tudná engedni). Időpontja: 2012. május - augusztus
1.2.3.) Kirándulás, terepfoglalkozás lakossági felnőttcsoportokkal Célja: megegyezik a fentivel. Időpontja: 2012. május - augusztus
2.) Önkéntes tevékenység szervezése A területeket érintő rendezések, fejlesztések megvalósításának jelentős része működhet önkéntesen, tetemes erőforrást hozzáadva, valamint a közösséget fejlesztve. A helyi képviselőkkel, a gyerekeken keresztül, újság, plakát által bevonni a családokat az önkéntes munkába, ami lehet szaktudással, anyaggal, szállítókapacitással, fizikai munkával, vendéglátással, bármivel. Tevékenységek: A területek tisztítása, ösvények kialakítása, kültéri bútorok felállítása, madáretetők, madárodúk készítése, kihelyezése. Időpontja: 2012. április - augusztus
3.) Újságcikk(ek) Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés. Három cikk lenne ideális. A foglalkozások, ill. a területen készített fotókból posztert vagy falinaptárt szerkesztünk, ami eljuthat minden zsombói háztartásba. Időpontja: 2012. március - augusztus
Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés. Felhasználható a lakosság tájékoztatására, iskolai foglalkozásokra. Időpontja: 2012. május
5.) Holnaptartalom Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés, valamint a tanulmány tartalmának elérhetővé tétele. A projektben összeszedünk minden anyagot, munkákat, fotókat a területről, és honlapon, színes kiadványban, poszteren egységes formában hivatkozásokkal megjelentetjük. Helye a község honlapja, valamint elérhető lesz még a Meteora Egyesület, a zsombói általános iskola, és az Életharmónia Alapítvány honlapjáról. Időpontja: 2012. május
5.) Bemutató-poszterek Célja a projekt bemutatása, szemléletformálás, ismeretközvetítés ábrákkal, térképekkel, fényképekkel, leírásokkal. A tanulók is részt vesznek az összeállításában. Kiállítható az iskola területén, valamint a Művelődési Házba vagy a Polgármesteri Hivatal közterein, illetve egyéb közterületen. Időpontja: 2012. június
|
|