HírekHACS képzés Deszken2011-02-25
A Vidékfejlesztési Minisztérium szervezésében megrendezésre került a Dél-Alföldi, valamint a Közép-Magyarországi régió HACS munkatársainak konzultációja, képzése.
dr. Dobó Katalin – a Déli Napfény Nonprofit Kft. ügyvezetője köszöntötte a jelenlévőket, majd ismertette a napi programot, ezután átadta a szót a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal munkatársának. Az EMVA-ból és az EHA-ból támogatott kérelmekhez kapcsolódó 2011. évi monitoring adatszolgáltatási kötelezettség címmel tartott előadás az MVH Szervezési és Koordinációs Főosztály Szervezési és Információs Osztály munkatársa – Puskás Attila. Téma: Az ellenőrzés a monitoring és az értékekés kapcsolata., a monitoring indikátorok fajtái I., II., Monitoring (EU, VM, MVH, Ügyfél)., a programozás és az értékelés életciklusai., ÚMVP adatszolgáltatás jogszabályi háttere. Ezt követően átadta a szót kolléganőjének, aki az adatszolgáltatás kötelezettségéről beszélt. (Monitoring adatszolgáltatás megyénként) A 8/2011. rendelet tartalmazza a monitoringgal kapcsolatos szabályokat. Ezt követte ’Az adatszolgáltatás feltételei’ című előadás, melyet az adatszolgáltatás teljesítésének bemutatása követett. A 2011-es monitoring adatszolgáltatás teljesítésének részletes szabályait a 13/2011 MVH közlemény tartalmazza. Ezután a kolléganő bemutatta az mvh.gov.hu weboldalon az adatszolgáltatás web alapú felületét, az egyes gyakorlati lépéseket, majd elmondta, hogy sok esetben gondot okoz a tervév, tárgyév, bázisév meghatározása. Tervév: a beruházásra megtervezett, bázis adat: a támogatási kérelem előtti utolsó év adata, tárgyév: 2010, mely zárójelben meg is van jelenítve az adott felületen. Ezt követően bemutatott különböző indikátorokat a résztvevőknek. Indikátor típusok: ügyfélre vonatkozó indikátorok (vállalkozás mérete, átlagos foglalkoztatott létszám, fedezeti összeg, nettó árbevétel (ágazati bontásban), naturális adatok, stb. Projekthez kötődő speciális indikátorok: támogatás révén létrehozott új munkahelyek.
Miután az MVH kolléganője befejezte az előadását, lehetőséget nyújtott arra, hogy a jelenlévők kérdéseket tegyenek fel az elhangzottakkal kapcsolatban.
Kérdésként merült fel, hogy a benyújtási időszak 2011. március 15. Mivel ünnepnapról van szó, ezért a 16-a a pontos dátum? Erre a kérdező azt a választ kapta, hogy vélhetően 15-e éjfélig lezárul a rendszer. Dobó Katalin megköszönte az előadást, és elmondta, hogy 5 perc technikai szünet után Tóth Péter következik az Irányító Hatóság képviseletében. Tóth Péter a VM Osztályvezetője elkezdte előadását, melyben elmondta, a régiós HACS felelősöket megkéri, hogy ha a monitoringgal kapcsolatban kérdés merül fel, akkor gyűjtsék össze a kérdéseket és továbbítsák részére elektronikus úton. A monitoring kapcsolódik a HVS felülvizsgálathoz, ezért minden évben lehetőségük lesz a HACS-oknak, hogy felülvizsgálják, változtassák a saját HVS-üket. Következő témakör: fejlesztési források. III. tengely mikro, turisztika jogcím horizontális jogcímenként kerülnek meghirdetésre a következő pályázati kiírásban. LEADER jogcímekkel kapcsolatosan Tóth Péter elmondta, hogy: a komplex jogcím két féle jogcímet tartalmaz, melyhez majd olyan költséget lehet besorolni, ami nincs az alapjogcímben. 5 költség típussal lehet kiegészíteni. Lesz majd egy tevékenység lista, amiből lehet majd választani (ezek lesznek a speciális költségek). Átalakul majd az útmutatóban a táblázat, mely érthetőbbé teszi a vállalkozás-fejlesztés 45%-os kitételét, hallhattuk Pétertől. A következő téma a 10 HPME: felső vezetésű prioritás. Fél éves átfutás miatt van ebben a formában lehatárolva, tehát max. 10 HPME lehet, így is 960 HPME-ről beszélünk országos szinten. A tízen felüli HPME-k is benne maradhatnak a HVS-ben, csak nem lesz allokálva rá forrás. Nem kötelező sem kis értékű, sem pedig a komplex projektre HPME-t írni. Döntés a HVS-ről: IH-hoz való benyújtás I. szakasz. A 3.3 pont alapján meg kell írni a HVS-t, összesítő lapok alapján. Fő célkitűzés: 10 fő cél, összköltség (majd addigra megkapják a HACs-ok,) vállalkozásra allokált költségnek 45 %-nak kell lenni. A honlapon fel kell tüntetni majd a kész HVS-t frissítésként, amennyiben elkészül. Az útmutatóban szereplő 3.3 mellékleteket a HVS teljes elfogadásánál kell majd csatolni. Ezután egy kérdés hangzott el az egyik HACs-os kollégától: A Térségen belüli együttműködés jogcímmel mi történik? Tóth Péter természetesen erre a kérdésre is szívesen válaszolt: A komplex projekten belül lehetne kezelni. Ha ragaszkodik ehhez a jogcímhez valaki, akkor jelezze az igényt az IH felé. A válaszadás után Péter visszatért a HVS-re: a HVS terjedelme min. 30 oldal, de a folyamat végére egy olyan dokumentum szülessen, amit a HACs-ok honalapjára látogató el tud olvasni és tudja is értelmezni. Kérdések: elhangzottak a Dél-Alföldi régió kérdései, melyre Tóth Péter szívesen válaszolt. Az útmutatóban közzétett tartalmat kell követni, az alapján kell megcsinálni a HPME-ket. Falu és vidéki örökség jogcímbe legyen allokálva forrás. Hátrányos és nem hátrányos források nem célterületekben, hanem pontozási kritériumban lenne szabályozva. Technikai szünet után Tóth Péter ismét a kérdésköröket vetett fel.
A Kft., Zrt.- vel kapcsolatban: HACS címet kizárólag egyesületi formában működő szervezet fog kapni. A Kft. formában működő HACS-ok gesztorszervezetként működhetnek. A rendelet szakmai végrehajtásával kapcsolatos javaslatokat vár az IH. Kérdések következnek: a 14 HACs-ból 5 érintett az egyesületté válás kapcsán. Debreczeni Lajos egy ellentmondásra hivatkozik, mely az egyesülési törvénynek mond ellent. Tóth Péter regisztrálja a felszólalást, majd elmondja a témával kapcsolatban, hogy a HACS teljes tervezési lefedettséget kell, hogy biztosítson. A területi hatály ebben a tervezési időszakban sérthetetlen. Előleg témakör: 2011. december 31-es határidő nem tolható ki, az előleg-kérdéseket rendezni kell. A 2011. február 1-i megbeszélésen a MVH javaslata értelmében a kifizetésnél ki lehetne fizetni az elfogadottakat, de egy uniós rendelet kimondja, hogy részkifizetés nincs. A bérköltség és az irodabérleti díj kb. 70%-ot tesz ki. Erre született egy javaslat: minden hónapban lehetne beadni egy egyszerűsített kifizetési kérelmet erre a két tételre vonatkozóan. Az úgymond rendes kifizetési kérelmet pedig 3 havonta lehetne benyújtani. A LEADER-ben volt allokálva a működési költség, tehát van tartalék. A III- as tengelyben a valós aktuális maradék forrást tudja oda adni az IH. Megközelítőleg 9 és fél milliárd forint forrás áll rendelkezésre kifizetésre. Az arányosítással kapcsolatban: elhangzott, hogy 15 % fölé nem mehet egy HACS sem működési költséggel kapcsolatban. Ez csak a III-as tengelyre vonatkozik. Működési költségeknél figyelembe kellett vennie az IH-nak, hogy maradjon 2013 első félévében is forrás működési költségre. Amennyiben a HACs 2011-ben ha nem használja fel teljes forrását, akkor azt görgeti tovább a következő évre. A 141-es rendelet módosítása: a módosításban ki kell térni arra, hogy a HACS más pályázati forrásokból hogyan tud részesülni, vagy gazdasági tevékenységet végezhet-e, és ha igen, akkor milyen formában. Erre kell megoldást találni és akkor a HACS-ok más bevételi forrásból is tudnak tevékenykedni. A beszámolói felületen a teljesítések és teljesítés értékelés vizsgálata folyamán arra a megállapításra jutottak a Minisztériumban, hogy az IH teljesítésen belül megnövelik majd a HACs-ok saját tevékenységeinek súlyát. A minőségbiztosítási dolog nagyon kezdetleges, jövőre tekintve elképzelhető, hogy jó rendszer válik belőle, az IH ezzel kapcsolatosan is várja a javaslatokat. Következő téma: Képzések: Tóth Péter tájékoztatta a jelenlévőket, hogy szeretnének tervezni, elindítani olyan képzéseket, ahol az egyesületi forma megalakulását segítené az IH által szervezett képzés, melyek stratégiai képzések lennének. Tóth Péter minden kérdésre szívélyesen és kimerítően válaszolt, majd megköszönte a figyelmet. Dobó Katalin megköszönte a magas részvételi arányt, és lezárta a konzultációt. A Csongrád-megyei HACS-ok még maradtak, mert Kertész Péter – az MVH Csongrád-megyei Kirendeltség vidékfejlesztési osztályvezetője elmondott pár szót a III/2. tengely ügyintézésével kapcsolatban, majd megkérte a HACS-ok képviselőit, hogy ha kérdésük merül fel, akkor azt e-mailben jelezzék, és az MVH munkatársai megpróbálnak minél rövidebb idő alatt választ adni kérdéseikre.
A Déli napfény Nonprofit Kft.-t dr. Dobó Katalin munkaszervezet vezető és Terhes Csaba projekt menedzserek képviselték.
|
|