Bejelentkezett:
Adatmódosítás
Főoldal
Mi is az a LEADER?

Hírek

Fórum kifizetési kérelmek

2011-01-20
2010. 01. 19.-én Akciócsoportunk fórumot szervezett a kifizetési kérelmek összeállításával kapcsolatosan, mivel az elmúlt időszakban több probléma és kérdés merült fel, így Máté Péter MVH Kirendeltség Vezető helyettes és Kertész Péter Vidékfejlesztési Osztályvezető segítségével került megrendezésre a fórum.

A fórum megnyitásakor a  munkaszervezet vezető köszöntötte a jelenlévőket, és megköszönte a magas számú részvételt. Elmondta, hogy a fórum egy általános és specifikus részből áll. Köszöntötte a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivataltól érkezetteket, személy szerint Máté Péter MVH Kirendeltség vezető helyettest, valamint Kertész Pétert a Vidékfejlesztési Osztály vezetőjét.

A munkaszervezet vezető átadta szót Máté Péternek, aki köszöntött mindenkit, majd felvázolta, hogy az elmúlt egy évben milyen típushibák jelentkeztek a kifizetések terén.

A szót Kertész Péter Osztályvezető vette át, aki a III. tengely jogcímeinek kifizetési problémáit vette elő.  A Falufejlesztés és Vidéki Örökség Megőrzése jogcímekben találták a legtöbb problémát.

Tapasztalatai azt mutatják, hogy a kérelmezők nem ismerik a kifizetési kérelemre vonatkozó közleményt, rendeletet, kapcsolódó jogszabályokat. Az ügyfél - jelen esetben önkormányzatok, egyházak, civil szervezetek - nem tudják, hogy pontosan milyen fejlesztést akarnak a kérelmükkel, mely hiánypótláskor komoly gondot okoz.

A kifizetési kérelem elkészítésekor alapelv, hogy a támogatási határozattól eltérni nem lehet, de számos esetben előfordult már, hogy eltérés mutatkozott, mely komoly gondot jelent. Hivatkozott a 23/2007. FVM rendeletre, mely az alapját képezi a jogcímekben beadott kérelmeknek.

Ha bármi kapcsán a kérelem módosítására kerül sor, akkor azonnal jelezni kell a hivatal felé. A módosítások mikéntjéről szólva elsődleges, hogy építés esetén az adott munkanemeken belüli részletes tételeket módosítani lehet, de a munkanem maga annyi legyen, amennyi a támogatási határozatban volt. A munkanemek között a 10 %-os mozgástér megvalósítási helyenként értendő, mely meglátása szerint sok ügyfél számára nem volt teljesen világos.

Sajnos sok esetben a helyszíni ellenőrzés során derülnek ki a módosítások, ami nem elfogadható. A kérelemben mindig a valóságot kell feltüntetni és azt leírni.

További problémák még: az ún. egyéb költség melynek keretösszege 12% azonban a tételei 2-6%-os tartományban mozognak, így csak egy tételre nem számolható el 12 % erre oda kell figyelni az ügyfeleknek a kifizetési kérelem összeállításakor.

Az osztályvezető a közbeszerzést látja még komoly problémának; fontos, hogy árajánlati számlák esetén azok reálisak legyenek.

Következő probléma az ÉNGY (Építési Norma Gyűjtemény), melynek a célja egyébként, hogy egy referencia árat határozzon meg. Az ügyfeleknek nem annyira nyilvánvaló, hogy a támogatási határozat átvételekor más az érvényes ÉNGY, mint amikor beadja a kifizetési kérelmet, akkor már nem feltétlen ugyanaz az ÉNGY van érvényben. Az árak változnak, erre is oda kell figyelni.

Előfordulhat, hogy valami tételt az ÉNGY nem tartalmaz, ebben az esetben  árajánlatot kell kérni a kivitelezőtől. Sok ügyfél ezzel szemben valami hasonlót keres az ÉNGY-ben és az elszámolni kívánt költségét megpróbálja majd „beleerőltetni" az ÉNGY-be, ami nem helyes és nem lesz elfogadható. Az elképzelhető, hogy maga a rendszer átengedi, de ha ellenőrzésre kerül sor, azt ellenőr elfogadni már nem fogja.

A számlák esetében megemlítette, hogy a vonatkozó közlemény és a 23/2007-es rendelet felsorolja, hogy a számlának mit kell tartalmaznia. Fontos, hogy a számla ezeknek a feltételeknek megfeleljen. Azon kérdésre, hogy egy adott TESZOR szám melyik SZJA számnak felel meg, arra elmondta, hogy létezik egy fordító kulcs, ami a KSH honlapján található, annak segítségével fordíthatók a fent említett számok.

Ezután felhívta a figyelmet néhány változásra: 23/2007 FVM rendelet újból módosult 41/2010. VM rendelet szerint.

Ami már újdonság, hogy a támogatási határozat átvételétől számított 6 hónapon belül kell benyújtani kifizetési kérelmet, illetve van egy visszamenőleges módosítás is, hogy a már meglévő 2 évnél korábban elfogadott beruházás esetében is kell benyújtani kifizetési kérelmet.

Sok problémát okozott az engedélyköteles, illetve a nem engedélyköteles beruházásoknál, hogy ha nem volt építési engedély köteles a beruházás, akkor az ügyfelek nem vezettek építési naplót, pedig ez igen is szükséges, és ez le is van írva a 23/2007-es FVM rendeletben.

 

Megkérte a jelenlévőket, hogy e-mailben keressék a hivatal dolgozóit, és őt is, mert nem minden esetben van telefon közelben. Miután Kertész Péter befejezte, és átadta a szót dr. Dobó Katalin munkaszervezet-vezetőnek, aki a fórum megkezdése előtt összegyűjtötte a megérkezők igényeit, kérdéseit.

Ezt követően 7 fontos kérdéscsoport köré formálódtak a kérdések, amelyek részben egy-egy konkrét pályázat/kifizetési kérelem ügyét érintették.

A fórum végén a munkaszervezet vezető megköszönte a részvételt, megköszönte továbbá a hivatal munkatársainak a lehetőséget, ill. a kérdésekre adott választ. Jelezte továbbá, hogy lehetőség szerint a következő ciklusban is megrendezésre kerül majd hasonló hasznos fórum a pályázók tájékoztatása céljából.

Algyő Deszk Dóc Domaszék
Ferencszállás Klárafalva Kübekháza Röszke
Sándorfalva Szatymaz Tiszasziget Újszentiván
Szeged-kt